פילאטיס בבית. פעילות חשובה לגיל המתקדם

פילאטיס בבית

פילאטיס לגיל המתקדם

פילאטיס בבית היא פעילות גופנית מומלצת. כאשר היא נעשית נכון היא יכולה לענות על הצרכים המיוחדים של האוכלוסייה המבוגרת. השיטה מאפשרת להתאמן גם בהינתן מגבלות פיזיות. אבל היא גם מסייעת במניעה והתמודדות עם תופעות הגיל המתקדם.

פילאטיס בבית היא שיטת אימון אשר פותחה לפני כמאה שנה על ידי אדם בשם יוזף פילאטיס. מטרת השיטה היא לשפר את היציבה ואת התפקוד היומיומי של הגוף. היא נועדה לאמן את הגוף על מנת לשפר את יעילותו ולהפחית את השחיקה והמאמץ. השיטה זכתה להצלחה ופופולריות רבה, בתחילה בניו יורק, ולאחר מכן בעולם כולו.

 

פעילות גופנית ושמירה על הכושר הם דברים חשובים בכל שלב של החיים. אך כאשר מדובר על גיל מבוגר ישנה חשיבות גדולה לעיסוק בפעילות גופנית. פעילות גופנית מסייעת לשמור את היכולות הגופניות, את התפקוד היום יומי וגם את מצב הרוח. אני ממליצה לכן לכלול בשגרת היום שלכן פעילות גופנית. אך מצד שני לא ניתו להתעלם מהקשיים המלווים אותנו בגיל מתקדם. הבעיה בקרב נשים בגיל מתקדם היא שהמצב הבריאותי והיכולות הגופניות יוצרות מגבלות. לא כל פעילות גופני מתאימה לאוכלוסיה המבוגרת.

 

חשיבות ועקרונות של פילאטיס בבית

פעילות גופנית שאינה מתאימה ליכולות הטבעיות עלולה לגרום לפציעות, דבר ממנו נרצה להימנע. אם כך נשאלת השאלה איזו שיטת אימון יכולה לענות על הצרכים של הגוף המבוגר. איזו שיטה תאפשר לנו להתאמן מבלי לסכן אותנו. המומחים בתחום ממליצים על פילאטיס בבית בתור השיטה המתאימה, זאת מכיוון שמהות השיטה שמה את הדגש על איכות התנועות וסנכרון עם נשימה מבוקרת ולא כמות החזרות.

בוודאי אתן מבינות את החשיבות של פעילות גופנית. אך אחת הבעיות של שיטות אימון מסוימות הוא שהן יוצרות עומס מוגבר על המפרקים. מסיבה זו אני ממליצה על פילאטיס. שיטת אימון זו פועלת על הגוף בצורה שונה משיטות אימון אחרות אשר יוצרות עומס מוגבר על המפרקים. עומס על המפרקים אינו מומלץ כאשר אנו מדברים על פעילות גופנית לגיל המתקדם. אך לא רק שפילאטיס בבית מביא לנו שיטת אימון שונה, גם התוצאות שונות. בעוד אימונים אחרים בונים שרירים קצרים ומנופחים, הפילאטיס מתמקדת בחיזוק שרירי הליבה, כלומר השרירים העמוקים של הבטן ואלו הקרובים לעמוד השדרה. לחיזוק שרירי הליבה ישנן השפעות חיוביות על היציבה.

 

התרגילים עצמם נעשים בדרך כלל בישיבה או שכיבה. אלו הם אימונים בעצימות נמוכה. לעתים נעשה שימוש במכשירי אימון, אך אלו הם מכשירים בעלי התנגדות נמוכה מזו אשר אתן עשויות לפגוש במכוני הכושר.

 

היתרונות של פילאטיס בבית לגיל מתקדם

אני ממליצה על פילאטיס לנשים בגיל מתקדם, זאת בגלל יתרונותיו הרבים והתאמתו לצרכים הייחודיים. אימון הפילאטיס מסייע לנו בשיפור היציבות ושיווי המשקל. מהבחינה הזו אימון פילאטיס משיג תוצאות ממעולות. האימון שם את הדגש על שרירי הליבה, כלומר מרכז הגוף ופחות על תנועות הגפיים. מרכז הגוף הוא המקור ליציבות ושיווי המשקל. האימון מתחיל ממרכז הגוף ויוצא בהדרגה החוצה ומתקדם לעבר קצוות הגוף. בזכות האימון אנו משפרות את השליטה על המפרקים.

לתוצאות של אימון פילאטיס ישנה השפעה על חיינו במישור היום יומי. עם הגיל אנו סובלות מפגיעה בשיווי המשקל והקואורדינציה. שיפור השליטה והיציבות, המושג באמצעות פילאטיס, בא לידי ביטוי בכל פעולות היום יום. האימון תורם לאיכות חיינו ושומר עלינו מפציעות.

 

פילאטיס לבעיות כאב והתדלדלות העצם

 

ארטריטיס (דלקת מפרקים) הוא אחת מהבעיות ממנה סובלות נשים רבות לאחר גיל המעבר. זוהי אחת מבעיות הכאב השכיחות ביותר. דלקת מפרקים פוגעת ביכולת התנועה שלנו והיכולת לבצע פעולות מסוימות בחיי היום יום. באופן דומה ארטריטיס מקשה עלינו לעסוק בפעילות גופנית.  פילאטיס הוא שיטת אימון אשר אינה מעמיסה על המפרקים ולכן היא מתאימה גם לסובלות מדלקות מפרקים.

בעיה נוספת ממנה סובלות נשים רבות היא בריחת סידן והיצרות תעלת עמוד השדרה. התעמלות בונה עצם היא הפעילות הגופנית המומלצת למצבים אלו. בעזרת התרגילים ניתן להגדיל את צפיפות העצם בעמוד השדרה ובירך. פילאטיס הוא פעילות אשר מפעילה את הלחץ על המקומות הנכונים על מנת לעודד את התחדשות העצם והגדלת צפיפות העצם.

כמו כן תרגילי הפילאטיס יכולים לסייע למתוח את שרירי הגב המקוצרים, לחזק את זוקפי הגב ולהפחית את תופעות הקיפוזיס. הפילאטיס הוא אינו רק כלי להתמודדות לאחר אבחון הבעיה אלא גם בתור טיפול מניעתי. ישנן גם עדויות ליעילות הפילאטיס בהאטת תסמינים של מחלות ניווניות. לצורך טיפול באנשים שעברו שבץ או סובלים מנזק מוחי אחר.

 

שימו לב, אמנם לפילאטיס ישנן תועלות רבות למצבנו הבריאותי ואני ממליצה עליו בחום. אך יש לוודא שמדריך/ת הפילאטיס מודעים למצבכן הבריאותי ויש להם את ההכשרה הנכונה על מנת להתאים את האימון לצרכים המיוחדים.


[table “8” not found /]